Mattan blir färdig till jul !!!

Nu är min yllematta nästan färdig.  Jag läste att det kallas för ”råullmatta”. IMG_0400 Det inte precis råull, utan  är vävt av ullen från mina f.d. får av rasen            ‘ östfrisiska mjölkfår’ som jag skickade till ett ullspinneri för att tvätta och  karda. Det blev en del säcker med kardband på rulle.

Kardbandet spinna jag med min moderna spinnrock till tumtjock garn, som  är inslaget.IMG_0395

IMG_0399Ursprunlig var idéen att väva en matta i gåsögon med dubbla varptrådar i vanlig mattvarp, men mönstret kom inte fram och blev allt för rörigt. Eftersom jag hade varken lust att solva eller skeda på nytt, prövade jag mig fram och så väva jag nu mönstret med panama-trampningen.   Jag kan inte väva mer än en timme i sträck, eftersom det är hård att banka inslaget ihop. Men mattan blir riktig tjock!  Mattan dra sig ihop en del på bredden, när man ta ut spännaren eller på längden, när man spänner av. Ska klura ut hur mycket jag måste lägga till för att få 2 meter. Skedbredden är 1,45 m och jag hoppas det stannar sedan på cirka 1,40 m på färdiga mattan.

Det blir ett fin kullerstenmönster och mattan får en fåll av samma ull, som  spunnits lite tunnare.

Det här inlägget postades i I vävstugan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mattan blir färdig till jul !!!

  1. Monika skriver:

    Hej, nu har jag ”hittat” er fina blogg.
    Eftersom det nu är dagarna innan jul- så ”tittar jag bara in” som hastigast, men jag återkommer. För här finns mycket att titta på, det ser jag direkt.
    Roligt att den härliga mattan blev klar till jul :).
    Välkomna ni, att hälsa på i min blogg : http://www.minafingrarsverk.blogspot.com

    Alla vävinnor önskas en Riktigt God Jul
    av Monika

Kommentera

