Att limma en matta…

IMG_0446Eftersom jag var lite snål med varpen limmade jag kanten på fållens mattvarpsrand. Jag skulle använda resten av varpen  för att knyter fast en ny varp (  för att slippa solvningen och skedningen på nytt ). Självklart kan man ochså knyter en knyt, men när man är lite lata är det ochså en fördel att det   gå  snabbare.
Kör limmet på de 2 sista inslag i randen och gnugga in limmet lite in i varptrådarna.  Låt torka ordentligt.

Samma metod har jag ofta använd på trasmattor.

Limmet är en vattenfast trälim, som vi fyllde i en flaska med mindre pip, som förvaras upp och ner, för att limmet inte ska torka i pipen. Limmet är beprövad tvättäkta  vid 60 °C – det gick nämligen inte att  tvätta ur  min mans arbetsbyxa!

Testa själv dit  lim …

Det här inlägget postades i I vävstugan, Tips & Tricks och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

