Fusk pådragning

IMG_1330När jag rensade i min vävstuga hemma, hittade jag två gamla varpflätor till en plädväv. De är säker 15 år gamla och är lite skadade. En gång hade katten släppt en mus i min vävstuga, som jag  upptäckte först när linbuketten var uppäten. Den hade också gnagt på garn, böcker och de två varpflätor. Ena flätan har skadade trådar vid langparskälet och den andra på trådskälet.

Jag varpar efter kontinentala metoden med ett trådskäl ( = trådarna ligger 1 + 1 ) och en langparskäl ( trådarna ligger i bunter = så många trådar som man varpa med ) som sedan dras på med en redkam. Min redkam är av trä ser ut som en räfsa och har 2 cm avstånd mellan tänderna.IMG_1333

Jag bruka dra på ensam och här var varpen för kort, för att plocka fram pådragningsknekten, då fick vävstolen tjäna som pådragsningsknekt. Man tar langparskälet och sätter i skälspröten och plocka in så många langpar ( bunter ) som behövs för 2 cm i varje mellanrum. Trådarna som var skadade nere i langparskälet plockade jag bort. I högra kanten tog jag bort en del skadade trådar efter pådragningen.IMG_1337

Varpflätans förs runt vävstolens delar, såsom knäbom, solvstången, bröstbomen mm och tyngas med sköljmedelflaskor, som är fyllda med vatten . Varpflätan förlängs med spännband, när varpen dras på varpbomen. För mig funkar det bra med en kort varp.

Ni kanske tycker det är fusk, men det fungerar!

Som min vävlärare Gisela von Weisz brukar säga: ”Det är inte fusk, det är bara att hitta nya lösningar/möjligheter”.

Tack Gisela!

Det här inlägget postades i I vävstugan, Tips & Tricks och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fusk pådragning

  1. wiebke skriver:

    sehr gute Idee! gruß Wiebke

  2. Så fiffig du är, vilket bra sätt att dra på varpen !

  3. Anna-Clara Hansson skriver:

    Det finns ingenting som heter fusk! Det finns bara smarta och nödvändiga lösningar på svårigheter. Du ‘är en mästarinna på att hitta sådana!

  4. Loomynatic skriver:

    Great idea. Thank you for sharing it.

Kommentera

