Vara eller icke vara ?

IMG_1410Idag var det sånt fint väder  ( sol & 15 ° C ) att det inte gick att bara sitta hemma  i vävstugan eller pyssla i köket. Mellan varven måste jag  vara ute. Då var det perfekt att ha en färgdag ute på verandan.IMG_1412

Jag håller på att rensa i min egen vävstuga och en del gamla synder kom fram – lite misslyckade färgexperiment i färgerna jag inte skulle använder mer idag. Då var frågan:  Slänga eller färga om ( vara eller icke vara ) ? Garnet var en mohairblandning som jag hade färgat i rosa och en murrig mörkröd.

Här syns härvorna  blötlagda för färgningen, medan svarta härvan redan är färdig färgad, spolad och klart att hänga på tork.

Det gick utmärkt att färga garnet med färgpaket från Herdins, även om det finns en del syntet i garnet.

Nu åker det säkert inte i soptunnan, utan att har en chans att bli en kofta eller kanske inslag i en plädväv.

Det här inlägget postades i Hemvävt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vara eller icke vara ?

  1. Inger Nilsson skriver:

    Det är alltid så inspirerande och kul att läsa dina inlägg från Kristdala vävstuga. Kanske får vi igång en blogg även från Siljansnäs vävstuga så småningom?

  2. maliz skriver:

    Bra idé, sådant skulle jag också göra med alla mina felfärger.
    Vi hade det också mycket varmt igår, så jag tog min nya vävram och vävde utomhus i vårsolen.
    Ha det så bra!
    maliz

  3. Anna-Clara Hansson skriver:

    Jag anar en smålänning i Dig :-)! Visst är det härligt att ta till vara det man har och när resultatet bli så fint!!!
    Anna-Clara

Kommentera

