Klippa fransar

IMG_1233När jag ska klippa fransar på mina halsdukar var det i början av min vävkarriär oftast saxen som gällde, men sedan gick jag över till att skära de med rullkniven på skärmattan.

Det är lättare, mera exakt och snabbare.

Man lägger halsduken efter markeringar och kammar fransarna. I fall de är skrynkliga från framknytningen fuktar man de och lägger ev en tyngd på  för att sträcka ut på längden.

Viss material går att fukta och sedan stryka. Det bör man testa själv.IMG_1239

Men glöm inte att ta några ”skyddshandskar” på dig, när du skär med rullkniven. Jag använda mig av en vanlig ”byggarbetere-model”.

Eftersom jag har skurit av mig en del av fingertoppen på vänster pekfinger är det väl förståndigt !

Fungerar även på mattor…

Det här inlägget postades i Tips & Tricks och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Klippa fransar

  1. Inger Nilsson skriver:

    Tack för ett bra tips!

Kommentera

