Nåldynor & vårbuffé

nåldynorNyss hade vi en trevlig ”nåldyne-kväll” hos Vailet med en förträfflig vårbuffé i anslutning.IMG_1465

Det här är de nåldynor jag sydde till vävstugans vävstolar – jag har inte  hunnit sy till alla än.

Nu ville ”tjejerna” sy sina egna nåldynor. Materialet är kläde ( tunnt vadmal ), lin och ullgarn, pärlor, paljetter, guld- & silvertråd, band … Dynorna stoppas med kardat ull.

Tekniken sprider sig från underläggssöm, över ylle- & pärlbroderi till påläggssöm                 ( applikation ) mm.

Bara fantasin sätter gränser.

Som inspiration hade jag med dynor och provlappar jag har till mina ”nåldyna-kurser”. ”Tjejerna” fick rota i min exempellåda. Här kan ni ser  en del av exemplen:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det blev en jättemysig kväll och det här nåldynorna  producerades:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Margareta tyckte det var så kul med broderiet att hon producerade en hel kollektion. En nåldyna ska hon behålla – resten blir vinster till vårt nästa lotteri.

 

Det här inlägget postades i I vävstugan och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nåldynor & vårbuffé

  1. wiebke skriver:

    Solche Näh-und Stickarbeiten sind wunderbar , ich habe sofort lust bekommen, im Sommer,Herbst mache ich mich auch dran..

  2. Anna-Clara Hansson skriver:

    Vilken kreativitet och vilket fantastiskt sinne för färg och form! Sååå roligt att ni delar med er. Tack, tack!!

Kommentera

