Så var det i Umeå …

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det är välbekant att jag lider av väv-viruset, men från Umeå fick jag med en hemsk förkylning och var utslagen i nästan 3 veckor. O.K. andra veckan blev det lite bättre med vetevärmaren  och några ”Vävmagasinet” och ”Handwoven” på soffan. Efter det var det lite jobbigt och jag hann med nästan ingenting.IMG_2069

Det var jättekul i Umeå. Vävmässan var mysig och överskådlig – man kunne inte gå vilse. Många utställare och massor av färgglade montrar fanns där och en hel del utställningar  att beskåda.IMG_2041 Vid ingången fanns en utställning med vävar av länets ‘vävstugor’ med tema ”björk”.

Jag träffade en del vävinnor från olika hål, t.ex. Anette och Eva-Lena från Västervik, Yvonne och Monika från Nybro, Ringvor från Västerbottenvävare, Birgitta från Värmland , Juliana från Frankrike eller min väninna Rita, som har flyttat härifrån och många andra. Det var jättetrevlig att träffas och så var tema nästan uteslutande vävning eller var man har sett eller handlat på mässan och var det ska bli för väv. Med en del av Sydostvävarna hade vi en ”sitt-in” på vävtorget för att pusta ut, prata och Eva-Lena försökte att lära ut tvåändstickning. Då måste vi åker så långt för att träffas…

Agneta vår Hemslöjdskonsulent var där med sina kollegor och promotade vävutställningen ”Vävning för alla” som vandra runt i Sverige. Mitt bidrag kan du hitta  här.  Agneta blev glad när folk kom och berättade att de hade satt upp just vår väv i sin vävstuga.IMG_2133

Det blev inte så mycket garn jag handlade, fast det kostade en del, eftersom det var sånt som kid-mohair,  alpacka,  silke,  lingarn,  kamgarn,  merceriserat bomull eller  kashmir !

Nästa tema  inom Riksföreningen för Handvävning är ju ” väv fargglatt”. Kanske bli det något till det ?

Västerbottenvävare inom Riksföreningen för Handvävning hade en fin monter med sina vävar och sålde sin nya bok, som snabbt blev slutsåld, men de ska lägga upp det en gång till. Självklart att jag köpte boken !IMG_2130IMG_2115

Det blev också en ny bandgrind från Vävkompaniet , några skyttlar, en vävkalender till vävstugan och en ny bok om ”flerfärgsvävning” ( kommer som boktip ).

I Vävnätet i Dalarnas utställning med pallar,vars medlemmar fick inspiration från en halsduk till en dräkt, träffade jag Inger en internet-vävinna.

Jag var på två föreläsningar – en om ”lin” och en om ”vävning som tyst kunskap”, som båda  var inspirerande.

Efter dagarna på vävmässan var jag riktig trött, då var det bra att slappnar av i en mysig stuga.  Fin mat och lite rödvin på kvällen eller sovmorgon  med frukost i pyjama breddvidd en tänd braskamin var som att vara på semester.

En dag tog vi en tur till Slöjdarnas hus  med en jättefin slöjdbutik och tunnbrödbageri. IMG_2061 Lunchen avsnöjt vi på terassen med utsikt över Vindelälven i finaste solsken.

Västerbotten och vävmässan var en fantastiskt upplevelse, som man egentligen inte kan beskriva med ord.

Det här inlägget postades i Blandat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Så var det i Umeå …

  1. wollkisterl skriver:

    Umeå was my first Väv. Its was wonderful and the landscape was very wonderful.
    Love greets from austria, Elke

  2. wiebke skriver:

    danke das mich daran teilhaben lässt, die birken-variationen, welche künstlerische vielfalt.. auf zu neuem Weben! liebe Grüße wiebke ( ich war nach Kurz -Reise zu meiner tochter in den süden leider auch total angestrengt,daran i merkte ich wieder , es geht nicht mehr alles so wie gewohnt ) liebe herzliche Grüße wiebke, die gerne dabei gewesen wäre.

  3. Monika skriver:

    Det var mycket trevliga intressanta dagar o trevliga möten, bl a mötena med dig :).
    Hoppas vi ses snart igen. Kram Monika

  4. Inger Nilsson skriver:

    Det var väldigt trevligt att träffa dig på vävmässan. Jag hoppas det blir fler gånger. Jag har ett förslag till dig och din vävstuga som jag skulle vilja diskutera. Kan jag få din mailadress?
    Hälsningar
    Inger från Vävnätet Dalarna och Siljansnäs vävstuga

Kommentera

