De blev med vävstol…

Elisabeths VictoriaVåra ”nyaste” medlemmar Ingrid och Elisabeth blev inom kort tid efter varandra med vävstol. Och båda fick en ”Victoria”…

”Victoria” är en liten och behändig vävstol. Ingrid fick den med handmanövrering, som bordvävstol och Elisabeth med handmanövrering och trampor, som är en riktig ”golvvävstol”!

Genom åren har det funnits olika utföranden av vävstolen.

Fördelen med trampor är, att när man har  knytat upp ett visst mönster, att vävningen går snabbt. Fördelen med handmanövrering är, att man kan testa olika bindingar utan att man måste knyter om, men bara lyfter de skaft efter uppknytningen i bindningen.batavia

När man t.ex. i en liksidiga kypert ( batavia ) trampa på trampa 1, så ska man med handmanövrering lyfter skaft 1 & 2.

Trampa 2 motsvarar skaft 1 & 4, trampa 3 = 3 & 4 och trampa 4 = 2 & 3.

Fyllda rutor i uppknytningen betyder sänkt tråd ( i svensk bindningslära ! ) och eftersom ”Victoria” med handmanövreringen jobbar med lyftskäl, ska man riktar sig efter de ofyllda rutor.

En gång i tiden hade jag också en ” Victoria”, den tjänstgör nu hos Wiebke. Jag bytte mot en Louet spinnrock och en Ashford inkle-loom, eftersom jag hade inte plats för alla vävstolar.

Hoppas  alla ni som äger en ”Victoria” är lika glad med den, som Ingrid och Elisabeth.

 

Det här inlägget postades i Blandat, I vävstugan och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till De blev med vävstol…

  1. sola1942Solbritt skriver:

    Jag har en fråga. Ni verkar ju ha en Victoria bordsvävstol. Jag har också en men har tappat bruksanvisningen till den och vet inte hur jag får ett jämt skäl i den. Jag ska väva rosengång och tuskaften går bra men inte mönsterskälen. Hur justerar jag skaften så att jämna skäl bildas. Vänlig hälsning Solbritt

Kommentera

