Färgeffekt i satin

IMG_2299Här ska jag berätta lite om mitt experiment med färgeffekt i satin på 5 skaft.

Alla känner till färgeffekten i tuskaft – ”Kuntväv & Pepita”, eller i kypert – ”Hundtand & ”Fåraherdens ruta”, men jag har inte sett någon färgeffekt i satin. Kanske i någon urgammal bok för yrkesvävare…

Förra året hade jag plötslig lust att testa det, men hade ingen bra garn hemma. Eftersom mina favorit-plagg som jag älskar att väva är halsdukar, så blev det just en halsduk.IMG_2296

Jag drog på en varp med ett stickgarn,  men när jag vävde med samma garn, tyckte jag att det var för glest. Som lat-flicka hade jag inte lust att skeda om , så jag tog ett garn som var cirka 30 % tjockare än varpen. Nu kom effekten fram bättre .

På framsidan är den långrandig och på avigsidan tvärrandig. Kanterna blev inte så snygga och halsduken är relativ tjock. Det är en sk. ”Aha-väv”, den blev inte snyggt, men man har lärt sig något i alla fall.

Kanske finns därför inga  vävar som går i färgeffekt i satin ? Det enda jag kommer ihåg är ett tunt västtyg från 1700-talet i silke med jättetunna ränder , just vävt i satin med färgeffekt.

För alla som vill testa – här kommer solvnotan: färgeffekt satin 5 s framsidan

Och så här är det på avigsidan:färgeffekt satin 5 s avigsidan

Det här inlägget postades i Bindningslära, Hemvävt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Färgeffekt i satin

  1. Inger Nilsson skriver:

    Tack för tipset med färgeffekt i satinbindning. Intressant! Ska pröva vid tillfälle.

Kommentera

