I backspegeln: Brinna för vävning

 

brinna för vävningI början av året hade Handvävare i Jönköping län en fantastisk utställning på Tändsticksmuseet i Jönköping. Jag hann dit  kort innan det var slut och blev begeistrad.

Ett 20-tal medlemmar hade deltagit i  en ”eldig” utställning med en stor bredd vad det gällde material, vävsätt eller alster.  Där fanns allt från mattor, plädar, tavlor till vävda väskor eller smycken. Återkommande var eldens färgspektrum, tändstickaskarna och tändstickorna, som t.ex. var vävda i rips, invävda som effekt i olika vävnader eller ihopsatt till små vävramar/ bandgrind.

Här är några bilder från utställningen:

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Jag hörde att det hade varit en inte sinande ström av besökare under utställningens gång. Tyvärr kommer utställningen inte visas på något annan ställe. Men jag hoppas att bilderna blir lite inspiration för alla som inte kunde åka till Jönköping. Jag beklagar att det inte finns plats här för att visa alla alster. På nästa medlemsträff  ska jag visa det hela åt mina vävinnor inom Sydostvävarna.

”Tjejerna” i vävstugan har redan fått sin visning och jag vet inte om det var det som gjorde,  att Helen just nu väver   i eldiga färger…

 

 

Det här inlägget postades i Blandat, Sydostvävarna & Riksföreningen för Handvävning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till I backspegeln: Brinna för vävning

  1. Eva-Lena Lundberg skriver:

    Jättefina bilder på fina alster, tänk om vi kan göra en fin utställning i Sydostvävarnas regi.

Kommentera

