Riksårsmöte 2016

Oj, jag liggar långt efter med rapporteringen. När det är så fint väder, då är jag ute och anlägger mitt nya köksland- annars blir det för sent på året !

Men här kommer främst bilder från vår riksårsmötet med Riksföreningen för Handvävning.  Betecknignen ”Riksårsmöte” känns väl lite långtråkig, men vi var långt ifrån det. Östergötlands Handvävare hade organiserat RÅM   med en spännande program runtom. Vi åkte med en hel gäng ”tjejer” från Sydostvävarna och några av oss började redan har kul på fredag.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Innan programmet körde igång besökte vi tema-utställningen ” Väva färgglatt”. Varje region fick lämna in 3 bidrag. Sydostvävarna har  på sin årsmöte röstat fram de  här :

Det är väskan av Anna-Clara,  Eva-Lenas kudde och Lenas pläd.

Sedan  var jag  med på utflykten för att titta på brudpällen i Östra Stenby kyrka. Ett gäng brudpäll östra stenby kyrkadamer satt i flera år för att rekonstruera en brudpäll från medeltiden. Tekniken är intarsiasöm med en del guldbroderi och grundmaterialet är kläde ( = vadmal ). Figurerna är kantad med guldskinn.  Förlagan var  en ritning av Nils Månsson Mandelgren som kom 1846 till byn, då  rester av ”altartäcket” fanns  kvar.  Idag tror man att det var en brudpäll som användes vid ett adligt bröllop.

IMG_0348Fredag kväll hade vi en trevlig middag och i anslutningen höll  Tina Ignell från Vävmagasinet  en föreläsning hur de producerar magasinet, kalendern eller sina böcker. Hon visade en ”stor hög” med vävar, som ”var med” där. Det var jättespännande att se och sedan känner materialet. Hon berättade om  tankerna bakom modellen, materialet eller bindningen och  ibland vem som hade vävd det.

På lördag var jag på en stadsvandring, sedan var det förstås själva årsmötet och en IMG_0379festmiddag på kvällen. Söndag fick man välja mellan olika aktiviteter. Jag hade bestämt att jag skulle göra ”Trådknappar”. Även om jag har sytt såna förr, så har jag lärt mig också något nytt.

Det var en trevlig och inspirerande årsmöte, men jag tror det blir väl ingen resa till RÅM nästa år, eftersom det känns för långt – det är nämligen i Luleå !

 

 

Det här inlägget postades i Sydostvävarna & Riksföreningen för Handvävning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Riksårsmöte 2016

  1. versponnenblog skriver:

    wunderbar..diese farben muster besonders gut gefallen mir die doppelgewebten handtücher! gruß wiebke

Kommentera

