Att fålla en matta …

IMG_0448Jag vävde en fåll på min yllematta.

Det gå så här : Man börjar med lite skräptrasor som förvävning, sedan väver man drygt 1 cm med mattvarp ( i min fall dubbelt ) och man måste båga inslagen väl, för att det inte ska  dra in sig. Använd gärna spännara som sätts fast i förvävningen.  Efter det väver man 2 – 3 cm med tunnare inslag, 2 inslag  mattvarp, 4 till 5 cm med tunnare inslag, 2 inslag mattvarp, igen 4 till 5 cm med tunnare inslag och till slutet 2 inslag med mattvarp. Nu är det bara att fortsätta  med den egentliga mattan.

På slutet av mattan väver man det bara omvänd.

Vik  in de 2/3 cm  i mattvarpkanten och vik nästa bit mot mattan. Jag har använd  sk makraménålar ( istället för knappnålar )  för att hålla  fållen på plats under sömnaden.  Jag tycker att der är lättast och snyggast att gå bakom varptråden mellan de 2 mattvarpinslag och dra sytråden igenom.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.